Liikuntaa pyörätuolissa monipuolisesti

  • tehnyt

Liikkuminen on ihmiselle tärkeää. Se pitää veren kiertämässä ja mielen virkeämpänä. Sillä on hurjasti myös terveysvaikutteita, jotka voivat suhteellisen helpolla saada esimerkiksi sydämen terveyden kohoamaan. Liikuntaa pyörätuolissa on myös mahdollista harrastaa eikä se ole edes niin hankalaa kuin voisi kuvitella. Riippuen vammoista, ainakin ylävartalon käyttäminen on mahdollista ja jo sen ansiosta voi saada vallan mainiota liikuntaa harrastettua.

Lihaskuntoa ja liikuntaa pyörätuolissa

Pyörätuolilla kulkevalle on tärkeää, että lihaskunto pidetään kunnossa. Ylävartaloa on hyvinkin mahdollista treenata joko salilla tai kotona. Erilaiset käsipainot ja vastuskuminauhat ovat tehokas apu tähän. Uimahalleissa usein on välineitä tukemaan uimista, esimerkiksi uimatuoli ja kellukkeet. Avustajan kanssa uimisen harrastaminenkin on hyvä vaihtoehto. Toimintakyky on kuitenkin hyvin yksilöllinen ja kaikki lajit eivät sovi tietenkään kaikille. Sama kuitenkin pätee myös ihmisiin, jotka eivät käytä apuvälineitä liikkumiseen.

Yksi hauska vaihtoehto on pyörätuolitanssi, jota voi harrastaa yksin tai pari- ja ryhmätanssinakin. Jopa kilpaileminen on mahdollista. Lajeja löytyy jopa niinkin paljon, että voi iskeä valinnan vaikeus miettiessä sitä omaa lajia. Nykypäivänä on myös erilaisia apuvälineitä tarjolla huikeat määrät. Niitä ehdottomasti kannattaa ottaa haltuun. Pyörätuoli ei estä liikkumasta eikä ehkä edes hidasta.

Pienetkin pätkät liikuntaa kerrallaan auttavat

Soveltavista liikkumisen suosituksista löytyvät tutut asiat kuten sydämen sykettä kohottavaa liikuntaa, lihaskuntoa ja liikehallintaa. Enää suosituksen mukaan ei tarvitse edes suorittaa liikuntaa 10 minuuttia kerrallaan vaan aivan muutamakin minuuttikin riittää. Kunhan näitä pieniä pätkiä tulee pitkin päivää ja viikkoa, ollaan jo hyvällä suunnalla menossa kohti hyvän kunnon ylläpitämistä.

Avainsanat: